Online marketing
Een slimme mobile marketing strategie is de toekomst
Op08, sep 2015 | In Online marketing | Dooradmin
Online marketing is een term waar je niet omheen kunt. Maar waar deze marketingstrategie zich in eerste instantie richtte op gewone websites, leggen we bij Contactpunt steeds vaker de nadruk op mobiele sites en apps. En dat is hard nodig, want alleen met de juiste mobile marketing strategie is jouw bedrijf klaar voor de toekomst.
Een verandering in de online marketing strategie
Online marketing experts hamerden jaren geleden al op het belang van een goede website. Ook bij Contactpunt hebben we menig bedrijf geholpen bij het creëren van een conversiegerichte website met een duidelijke huisstijl en SEO-vriendelijke teksten. Maar de focus begint de laatste jaren langzamerhand te verschuiven. Steeds meer consumenten maken namelijk gebruik van de tablet en de smartphone. Vooral sinds de smartphones grotere schermen hebben gekregen, is het eenvoudiger geworden om op deze manier bestellingen te plaatsen of offertes aan te vragen. En daar moet je jouw mobile marketing strategie slim op aanpassen.
Hoe worden smartphones en tablets gebruikt?
Onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat in 2018 bijna de helft van alle online aankopen worden gedaan met een tablet of smartphone. Contactpunt houdt hier bij de online marketing strategie rekening mee zodat je in de toekomst geen klanten misloopt. Uit mobile marketing onderzoek blijkt echter dat smartphones en tablets beide een andere functie hebben. Zo zijn smartphones ideaal voor snelle zoekopdrachten onderweg, terwijl tabletgebruikers veel uitgebreider zoeken. Omdat de mobiele devices op verschillende manieren gebruikt worden, vragen ze logischerwijs om verschillende mobile marketing strategieën. Digitaal communicatiebureau Contactpunt weet hier alles van.
Mobile marketing helpt je hoger scoren in Google
Het voornaamste doel van een website is om meer klanten binnen te halen. Een deel van de bezoekers gaat specifiek op zoek naar jouw bedrijf, maar de overgrote meerderheid begint de zoektocht met een paar steekwoorden in Google. Een hoge ranking in de zoekresultaten is dus essentieel. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en een goede online marketing strategie helpen je hierbij. Om de ranglijst te bepalen, beoordeelt Google de verschillende websites op tal van punten. Dit wordt ook wel het Google algoritme genoemd. Begin 2015 heeft de zoekmachinegigant het algoritme aangepast waardoor de mobielvriendelijkheid zwaarder is gaan wegen. Wil je een hoge ranking in Google dan heb je dus eigenlijk geen keuze meer. Je móet je website mobielvriendelijk maken om bezoekers te blijven trekken.
Mobiele websites optimaliseren voor SEO
Mobile marketing is de toekomst. Dat weten we bij Contactpunt al lang en dat weet jij nu ook. Maar hoe moet je je mobiele website nu optimaliseren voor SEO? Ten eerste is het belangrijk dat je website snel laadt. Duurt dit proces te lang dan loop je het risico dat potentiële klanten overgaan naar de concurrent. Om het laadproces sneller te laten verlopen, kun je bijvoorbeeld het aantal afbeeldingen verminderen. Al kan dit natuurlijk ten koste gaan van de uitstraling van je normale website. Een speciale mobiele app is een andere handige manier om SEO-optimalisatie te creëren. Zo’n mobiele website vergroot het bezoekersaantal waardoor je het geïnvesteerde geld snel weer terugverdient.
Creëer SEO-vriendelijke webteksten
Mobiele gebruikers willen snel de informatie vinden die ze zoeken. Vooral smartphonegebruikers zijn vaak onderweg als ze een zoekopdracht doen. En daar moet je bij je online marketing strategie rekening mee houden. Het scherm van een mobiele telefoon is qua grootte namelijk nog geen kwart van een laptopscherm. Lange teksten zijn hierdoor vaak lastig leesbaar. Korte zinnen en paragrafen houden een tekst juist wel overzichtelijk. Maar er bestaat nog een manier om je webteksten SEO-vriendelijker te maken. Locatie speelt daarbij een essentiële rol. Mensen die onderweg zijn, zoeken namelijk vaak op locatie. Dit levert zoekopdrachten op als ‘pizzeria Brussel’ of ‘drogisterij Antwerpen’. Zorg er dus voor dat er in jouw mobile marketing strategie ruimte is voor locatiegebonden keywords. Zo ben je in je eigen buurt goed vindbaar.
Contactpunt: een echte specialist in online marketing
Digitaal communicatiebureau Contactpunt weet precies wat mobiele gebruikers van een website verwachten. Maar wij kijken ook verder dan dat. Mensen met een smartphone zitten namelijk vaker op social media sites dan mensen die niet over een iPhone of Android-toestel beschikken. En daar spelen wij als specialist in online marketing graag op in. Met een share-knop op je website en een slimme social media strategie kun je bijvoorbeeld al heel wat extra bezoekers trekken. Bij het overwegen van een mobiele strategie is het bovendien ook het ideale moment om na te denken over een contentstrategie. Als digitaal bureau zijn we perfect geplaatst om zo’n contentplan op te zetten.
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het uitwerken van je mobile marketing strategie? Of wil je meer weten over SEO-vriendelijke websites? Neem dan contact op met de experts van Contactpunt.be!
(Blog foto’s: www.communicatieonline.nl; www.smallbiztrends.com; www.winstmagneet.com)