Bekijk onze sterke punten
Op03, feb 2015 | Geen reacties | In Sociale media | Dooradmin
Content marketing voor Tuincentrum Van Eeckhaut
Top of mind door online aanwezigheid
Tuincentrum Van Eeckhaut staat in regio Gent bekend om kwalitatieve bloemen en planten. Wij laten dan ook graag hun online reputatie bloeien. De strategie die we vooropstelden was eenvoudig: een verhoogde online aanwezigheid zou ervoor zorgen dat mensen meer aan Tuincentrum Van Eeckhaut dachten, wat ervoor zou zorgen dat meer mensen naar de winkel komen. Door online actief te zijn zou Tuincentrum Van Eeckhaut zich beter kunnen meten met hun rechtstreekse, grotere concurrenten. Een verhoogde activiteit rond periodes als kerst, valentijn, pasen en allerheiligen zou een rechtstreekse omzetverhoging met zich mee moeten brengen.
Content als strategie voor meer bezoekers
De website van Tuincentrum Van Eeckhaut werd van de grond af aan opgebouwd met een nagelnieuwe blog. Aan de hand van een zoekwoordanalyse kwamen we te weten waar potentiĆ«le klanten precies op zoeken. We selecteerden de meest relevante zoekwoorden met als doel een ranking binnen de eerste drie zoekresultaten. Zo gaf “Tuincentrum Gent” in eerste instantie rechtstreekse concurrenten uit de regio Eurotuin en Intratuin terug en daar wilden we verandering in brengen. Daarnaast stonden zoekwoorden als “Tuincentrum open op zondag”, lokale zoekwoorden als “Tuincentrum Oostakker”, “Tuincentrum Lochristi” en “Tuincentrum Sint-Amandsberg” bovenaan het lijstje. Verder mikken we op algemenere zoektermen als “bloemen en planten” en “tuinadvies”, We stelden voorop om 2 tot 3 blogs per maand te schrijven. Een voldoende hoge frequentie die de zoekresultaten al snel moest opkrikken. En meer online bezoekers betekent meer winkelbezoeken.
Expertise tonen door relevante artikels
Uit een gebruikersonderzoek bij de klanten van het tuincentrum kwamen we te weten dat de mensen het meest terugkwamen omwille van de vakkennis van het personeel. Als je bij Tuincentrum Van Eeckhaut gaat winkelen wordt je altijd geholpen door experts, iets dat we via de website in de verf konden zetten. Met de blog geven we de mensen specifieke tuintips mee, tips voor bloemen, planten, kruiden en decoratie. Niet alleen zetten we de expertise van het tuincentrum in de kijker, het geeft de mensen ook een reden om terug te keren naar de website. Hoe meer mensen het tuincentrum online tegenkomen, hoe sneller men aan Tuincentrum Van Eeckhaut zal denken voor een volgende aankoop.
Dichter bij de klant staan via social media
Een actieve website is een goede start, maar een degelijke social media strategie mocht niet ontbreken in het online verhaal van Tuincentrum Van Eeckhaut. We selecteerden zorgvuldig de meest aangewezen kanalen, waarbij we rekening hielden met de vooropgestelde doelstellingen. Facebook is voor het tuincentrum het ideale kanaal om mensen op de hoogte te houden van uitzonderlijke openingsuren, acties, seizoensgebonden zaken en het geeft de mensen de mogelijkheid om vragen te stellen. In de tuinwereld is Twitter een populair medium, dus mocht dit zeker niet in het rijtje ontbreken. Daarnaast kozen we voor Pinterest voor het posten van fotomateriaal, vooral voor decoratie en seizoensgebonden bloemen en planten.
Deze social media platformen geven ons de mogelijkheid om het bereik van de maandelijkse blogs te vergroten. Door zo’n 3 tot 5 keer per week te gaan posten op Facebook en mensen aan te moedigen om verder op de hoogte te blijven, slaagden we erin om de pagina likes uit te breiden naar zo’n 700 mensen. Een aanzienlijke startbasis voor het verspreiden van de blogs en acties. Via betalend adverteren bereikten we na een jaar een totaal van meer dan 1100 likes. Allemaal mensen uit de regio met een interesse voor bloemen, planten of decoratie. Het gemiddeld bereik van een Facebook post bij Tuincentrum Van Eekchaut ligt rond de 300 mensen. Belangrijke meldingen geven we een extra boost met een beperkt advertentiebudget en hiermee bereiken we al snel enkele duizenden mensen.
Een omzetverhoging van meer dan 10%
De conversie van online bezoekers naar klanten die effectief de winkel bezoeken is niet eenvoudig te meten. Wel opvallend is de omzetstijging van Tuincentrum Van Eekchaut het afgelopen jaar. Deze bedroeg maar liefst meer dan 10% terwijl dat in andere positieve jaren maximum 2% was. Een prachtig resultaat in economisch moeilijke tijden!
Niet alleen zorgt de digitale shift die het tuincentrum maakte voor meer bezoekers en meer verkoop, nu komt er ook regelmatig positieve feedback.
Bovenaan in de zoekresultaten
Zoek je nu in Google naar “Tuincentrum Gent”, dan staat Tuincentrum Van Eeckhaut helemaal bovenaan. Een resultaat dat maandelijks zo’n 400 vertoningen oplevert. Ook voor andere zoekwoorden scoort de site goed door het regelmatig posten van zoekmachine geoptimaliseerde artikels. Momenteel is 70% van alle bezoekers afkomstig van Google en zo’n 20% via social media. Dagelijks ontvangen we feedback of vragen via Facebook, Twitter of het contactformulier op de website. Vergelijken we de website statistieken van de laatste zes maanden, dan zien we een stijging in het aantal bezoekers van 80% ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar.
Is dat niet heel wat werk?
Het beheren van verschillende social media kanalen, het zoeken naar interessante onderwerpen, het schrijven van blogs, het beantwoorden van vragen, is dat niet veel werk vraag je je af? Als communicatiebureau beschikken we bij Contactpunt over moderne online tools om alle social media kanalen tegelijk te beheren en op te volgen. Daarnaast hebben we in-house copywriters die snel unieke verhalen schrijven en deze optimaliseren met de meest relevante zoekwoorden. We komen geregeld bij u langs om persoonlijke content te creĆ«ren, foto’s te maken en te informeren naar interessante onderwerpen. Op die manier kunnen we voldoende afwisselen door enerzijds artikels uit uw branche te posten en anderzijds gepersonaliseerde artikels de wereld in te sturen. Het resultaat is meer online bezoekers en meer verkoop.
De resultaten op een rijtje
Nog even een overzicht van de meest interessante cijfers:
- Eerste positie in Google voor “Tuincentrum Gent” en andere lokale zoekopdrachten
- 70% bezoekers afkomstig via Google
- 80% meer bezoekers ten opzichte van een jaar geleden
- 1100 pagina likes op Facebook na een jaar
- 490 volgers op Twitter na een jaar
- Omzetstijging van meer dan 10%