Copywriting
Waarom jouw webshop de wet overtreedt
Op10, jun 2014 | In Copywriting | Dooradmin
Sinds het ingaan van de Richtlijn Consumentenrechten in juni 2014 gelden in de Europese Unie nieuwe regels rond webshops en e-commerce. Om klanten beter te beschermen moet bij een online aankoop namelijk verplicht een herroepingsformulier worden aangeboden. Tegelijkertijd is de regelgeving met betrekking tot de wettelijk toegestane bedenktijd en het retourneren van een online aankoop gewijzigd. Nu blijkt dat maarliefst 90% van de Belgische webshops de nieuwste regels nog niet toepassen.
Aanbieden herroepingsformulier bij aankopen
Vanaf 13 juni 2014 is een webshop onder meer verplicht om een klant die een dienst of product afneemt te informeren over de retourmogelijkheden daarvan. Hiertoe moet een herroepingsformulier worden aangeboden. Rond de verstrekking van dit formulier gelden een aantal eisen. Een belangrijke voorwaarde is dat de e-commerce ondernemer het document actief aanbiedt. Dat wil dus zeggen dat een klant niet zelf om het formulier moet vragen, maar deze het herroepingsformulier automatisch toegezonden krijgt met het product of direct na aankoop ervan. De Richtlijn Consumentenrechten bevat een modelformulier dat hiervoor gebruikt dient te worden. Je mag dit document weliswaar naar wens aanpassen aan de huisstijl van je bedrijf of de sfeer van je webshop, maar de tekst die dit voorbeeldformulier bevat moet letterlijk worden overgenomen. Een ander essentieel punt is dat de klant het herroepingsformulier moet kunnen opslaan of bewaren. Deze dient het document daarom in digitale of papieren vorm te ontvangen op het bij de bestelling opgegeven huis- of e-mailadres.
Wanneer het herroepingsformulier ontbreekt
Het niet op tijd, onjuist of helemaal niet verstrekken van een herroepingsformulier kan grote gevolgen hebben. Volgens de nieuwe regels rond e-commerce heeft een klant 14 dagen de tijd om van een aankoop af te zien. Aanvankelijk gold een herroepings- en bedenktermijn van 7 werkdagen, maar voor de duidelijkheid naar de koper toe is deze in de nieuwe richtlijn vastgesteld op 14 kalenderdagen. Verzuim je om bij een online aankoop in je webshop een herroepingsformulier te versturen, dan mag de klant een periode van twaalf maanden aanhouden als bedenktijd.
Nieuwe voorwaarden rond retourneren en restitutie
Onder de nieuwe voorwaarden zijn nog een aantal andere zaken die van belang zijn voor de online ondernemer. Zo is het sinds kort verplicht dat de consument op je website kan zien of er verzendkosten dienen te worden betaald bij het terugsturen van een product. Ontbreekt deze informatie, dan draait de webshop automatisch op voor deze kosten. In de nieuwe richtlijn is ook vastgelegd dat het aankoopbedrag dan binnen deze twee weken moet worden teruggestort. Voor de webshopeigenaar houdt dit in, dat het kan voorkomen dat je restitutie moet verlenen terwijl je het artikel nog niet hebt terug ontvangen. Bij het restitutiebedrag moeten bovendien ook de verzendkosten voor het terugsturen zijn inbegrepen. In de vernieuwde Richtlijn Consumentenrechten komen deze bij een herroeping van een aankoop namelijk volledig voor rekening van de e-commerce ondernemer.
Aankopen waarvoor uitzonderingen gelden
De wijzigingen in de regelgeving voor consumenten rond het terugsturen van bestellingen gelden niet voor alle online gekochte diensten en goederen. Er worden onder meer uitzonderingen gemaakt voor reis- en vervoerstickets, los gekochte kranten en tijdschriften, artikelen die exclusief voor de koper op maat zijn gemaakt, cd’s en dvd’s waarvan de verzegeling is verbroken en producten die vanwege hygiëne, gezondheidsredenen of houdbaarheid niet kunnen worden geretourneerd. In deze laatste categorie vallen online aankopen van bijvoorbeeld ondergoed, lingerie, voedsel of bloemen. De nieuwe aankoop- en retourregels gelden niet voor bedrijven die zich bezighouden met gezondheidszorg, sociale dienstverlening, gok- en loterijactiviteiten, financiële diensten, reizen, onroerend goed en aankopen waarbij de aanwezigheid een notaris vereist is.
Voorkom problemen en update je webshop
Indien je een online winkel hebt waarop de nieuwe wetgeving van toepassing is, dan raden we je aan om de veranderingen snel door te voeren. Wij kunnen je helpen om je webshop design 100% up-to-date te maken.